فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 

بارش برف مردم زنجان را غافلگیر کرد

بارش برف در پنجمین روز اردیبهشت مردم زنجان را غافلگیر کرد.

 
 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، کارشناس اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: دمای زنجان از دیروز تاکنون 12 درجه کاهش یافته است و این کاهش دما همزمان با وزش باد 70 کیلومتر در ساعت موجب بارش برف شد.

صرفی افزود: باتوجه به ادامه کاهش دما تا فردا احتمال بارش های رگباری در استان وجود دارد.

دمای کنونی زنجان 5 درجه بالای صفر است .

همچنین بارش برف چهره شهرستان چالدران را سفید پوش کرد ، به طوری که میزان ارتفاع برف در ارتفاعات نزدیک به 10 سانتی متر می رسد.


برچسب‌ها:

تاريخ : 12 / 7 / 1393برچسب:, | 11:25 | نویسنده : سپیده |

وضعیت آب و هوای شهر های کشور

http://www.parssky.com/w.aspx


برچسب‌ها:

تاريخ : 11 / 7 / 1393برچسب:, | 11:25 | نویسنده : سپیده |

http://hn7.asset.aparat.com/aparat-video/d270bed23ba179d5d7a1a444a21f6bf41960280__17691.mp4


برچسب‌ها:

تاريخ : 10 / 7 / 1393برچسب:, | 11:25 | نویسنده : سپیده |


ماهي قرمز کوچک يا همان ماهي طلايي (Goldfish) از معمول ترين ماهي هايي است که در منزل مي توان از آنها نگهداري کرد. اين حيوان کوچک خانگي که بسيار جذاب و دوست داشتني است، در صورت مراقب مناسب مي تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگي کند.

اما متاسفانه به خاطر قيمت ارزان آن، اغلب توجه لازم به آن نمي شود و در شرايط نامناسب نگهداري مي گردد، لذا بيش از چند ماه عمر نمي کند.
بايد دانست که قيمت ارزان اين ماهي هاي زيبا نبايد با ارازن بودن جان اين موجودات زيبا اشتباه گرفته شود. لذا لازم است براي فراهم آوردن شرايط مناسب زندگي آنها، مواردي را رعايت کنيم.


برچسب‌ها:

تاريخ : 9 / 7 / 1393برچسب:, | 11:25 | نویسنده : سپیده |

)آیا ماهی‌ها خفه می‌شوند؟
شاید اگر به شما بگوییم که آبزیان هم می‌توانند در آب خفه شوند، فکر کنید شما را دست انداخته‌ایم اما جالب است بدانید مرگ به دلیل خفگی هم در میان ماهی‌ها …

۱ )آیا ماهی‌ها خفه می‌شوند؟

شاید اگر به شما بگوییم که آبزیان هم می‌توانند در آب خفه شوند، فکر کنید شما را دست انداخته‌ایم اما جالب است بدانید مرگ به دلیل خفگی هم در میان ماهی‌ها رایج است. ماهی‌ها به دو روش در آب تنفس می‌کنند. به کمک آبشش‌ها و با باز و بسته کردن مرتب دهان در حالی که شنا می‌کنند. بسته نگه داشتن گوش‌ها و بی‌تحرکی سبب بروز خفگی در ماهی‌ها می‌شود. این دقیقا همان حالتی است که وقتی ماهی‌ها در تور ماهی‌گیری گیر می‌افتند، رخ می‌دهد.

۲ ) چرا چشم‌هایشان همیشه باز است؟

اگر از قواصانی که از نزدیک انواع و اقسام ماهی‌ها را دیده‌اند، بپرسید حتما به شما می‌گویند هیچ نوع از ماهی‌ها حتی یک بار هم پلک نمی‌زنند. جالب است بدانید انسان‌ها و تقریبا تمامی پستانداران پلک دارند که رطوبت چشم آنها را حفظ می‌کند. در ماهی‌ها هیچ نیازی به وجود پلک برای حفظ رطوبت چشم وجود ندارد چون آنها خود در آب زندگی می‌کنند.

۳) آیا ماهی‌ها می‌خوابند؟

جواب دادن به این سوال کمی مشکل است. آنچه روشن است اینکه خواب ماهی‌ها با خواب ما تفاوت دارد و چون پلک ندارند سخت است که متوجه شویم خوابند یا بیدارند. در حال حاضر دانشمندان با کار کردن روی فعالیت‌های ذهنی ماهی‌ها قصد دارند بخش‌های خواب آنها را شناسایی کنند اما تاکنون هیچ‌گونه تفاوت الکتریکی بین فعالیت‌های مغز آنها در روز و شب نیافته‌اند. این یعنی اینکه ماهی‌ها نمی‌خوابند و خواب نمی‌بینند!

۴) آیا ماهی‌ها هم آفتاب‌زده می‌شوند؟

آب هیچ سد دفاعی در برابر نور خورشید ایجاد نمی‌کند. اشعه ماورای بنفش خورشید به ویژه از زمانی که لایه ازن سوراخ شده است به راحتی در آب‌های کم عمق نفوذ می‌کنند. لاروها و ماهی‌های جوان چون پوست نازکی دارند بیشتر آفتاب زده می‌شوند. البته برخی از انواع ماهی‌ها مثل ماهی‌های دوشیزه یک تکنیک دفاعی دارند و با ترشح نوعی ژل که ترکیب آن بسیار شبیه به ضد آفتاب‌های ماست، از پوست خود در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.

۵ ) چرا ماهی‌های مرده روی آب می‌آیند؟

حتما شما هم دیده‌اید وقتی ماهی قرمز شب عید می‌میرد، جسدش روی آب می‌آید. این به آن علت است که تمامی ماهی‌ها بادکنک کوچکی درون بدنشان دارند که اصطلاحا به آن کیسه هوا می‌گویند و ماهی‌ها با باد کردن یا خالی کردن آن می‌توانند به راحتی درون آب شنا کنند. وقتی می‌میرند این عضو که درون آن از اکسیژن و ازت پر شده باعث می‌شود حیوان روی آب بیاید. البته در برخی از ماهی‌ها که کیسه هوا ندارند هم تخمیر دستگاه گوارش سبب روی آب آمدن می‌شود.

۶ ) چگونه ماهی‌ها می‌توانند در آب سرد بدون آنکه یخ بزنند زنده بمانند؟

بسیاری از ماهی‌ها می‌توانند دمای بدن‌شان را با دمای بیرون تطابق دهند و با کاهش نقطه یخ‌زدگی مایعات بدن‌شان نظیر خون، لنف و مایعات بافتی از یخ زدن خود پیشگیری کنند. در ضمن ترکیبات گلیکو پروتیئنی سبب افزایش ذخیره چربی و منابع انرژی در جگر و ماهیچه‌ها می‌شود. پوست ماهی‌ها هم در شرایط سرد، ضخیم شده و مانع از بیرون رفتن گرمای بدن و انرژی موجود می‌شود. به عبارت دیگر ماهی‌ها هم نوعی ضدیخ دارند.

۷) چگونه برخی ماهی‌ها برق تولید می‌کنند؟

آب و الکتریسیته با هم سازگار نیستند. پس چگونه است که برخی ماهی‌ها در آب می‌توانند برق تولید کنند؟ در واقع باید گفت برخی سلول‌های ماهیچه‌ای ماهی‌ها فرق داشته و الکترولیت است که این سلول‌ها در موازات هم قرار گرفته‌اند و از هم جریان برقی را تولید و عبور می‌دهند. میزان شدت برق تولیدی در گونه‌های مختلف متفاوت است. برخی از شدت بسیار پایین برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. برخی از شدت بسیار بالا که گاهی به چند ولت هم می‌رسد، برای ترساندن دشمنانشان بهره می‌گیرند.

۸ ) آیا ماهی‌ها هم آب می‌خورند؟

بله. مانند تمامی ارگانیسم‌های زنده، آب هم جزء حیاتی بدن ماهی‌هاست. برای آب خوردن تنها کافی است ماهی دهان خود را باز کرده و آب را به درون پمپ کند. میزان آب مورد نیاز هر ماهی به مکانی که در آن زندگی می‌کند، بستگی دارد. ماهی‌های آب شور دستگاه تصفیه نمک دارند که در کلیه‌ها و همچنین سلول‌های خاصی در مری قرار گرفته است.


برچسب‌ها:

تاريخ : 9 / 7 / 1393برچسب:, | 11:25 | نویسنده : سپیده |

بیا تا قدر این نعمـت بدانیم   

که در بحران بی آبی نمانیم

بیا از بهر حفظ آن بکوشیم   

وجود آب را ارزش شماریم

از این سـرمایه خوب الهی   

برای نسل خود باقی گذاریم

چنین فرموده بر ما حیّ دانا  

که زنده هر چه را از آب داریم

بـیا تا در نگـاه تشـنه آب      

به سان ابـر بـارانی بـباریم

برای مصرف خوب و درستش                  

نهال صرفه جویی را بکاریم

نجات آب بر ما شد وظیفه  

بر انجامش بـیـا همـت گذاریم

صدای آب یعنی زندگانی      

بیا دل را به این نجوا سپاریم


برچسب‌ها:

1- «آب از دستش نمی‌چکه.»
2- «آب از سرچشمه گل‌آلوده.»
3- «آب از آب تکان نمی‌خوره.»
4- «آب از سرش گذشته.»
5- «آب پاکی روی دستش ریخت.»
6- «آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم.
7- «آب را گل‌آلود می‌کنه که ماهی بگیره.»
8- «آب را باید از سرچشمه بست.»
9- «آب زیر پوستش افتاده.»
10- «آب که یه جا بمونه، می‌گنده.»
11- «آب که از سر گذشت، چه یک ذرع چه صد ذرع ـ چه یک نی چه صد نی.»
12- «آب که سر بالا می‌ره، قورباغه ابوعطا می‌خونه.»
13- «آب نمی‌بینه و گرنه شناگر قابلیه.»
14- «آبشان از يک جوي نمي رود.»
15- «آبی از او گرم نمی‌شه.»
16- «از آب کره می‌گیره.»
17- «از آب گذشته‌است.»
18- «استخری که آب نداره، این همه قورباغه می‌خواد چه کار؟»
19- «افتادگی آموز اگر طالب فیضی * هرگز نخورد آب زمینی که بلند است»
20- «اگر برای من آب نداره، برای تو که نان داره.»
21- «اگر چاه آب ندارد، برای مقنی نان دارد.»
22- «باید گذاشت در کوزه آبش را خورد.»
23- «بز گر از سر چشمه آب می‌خوره.»
24- «جایی نمی‌خوابه که آب زیرش بره.»
25- «خوشا چاهی که آب از خود بر آرد.»
26- «دسته گل به آب داده.»
27- «دنیا را آب ببره او را خواب میبره.»
28- «ز آب خرد، ماهی خرد خیزد نهنگ آن به که با دریا ستیزد»
29- «سبوی نو آب خنک دارد.»
30- «عاقل به کنار آب تا پل می‌جست دیوانه پا برهنه از آب گذشت.»
31- «کور کور را میجوره آب گودال را.»
32- «کوزه‌گر از کوزه شکسته آب میخوره.»
33- «کوزه نو دو روز آب را سرد نگه میداره.»
34- «ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه‌است.»
35- «نون اینجا آب اینجا؛ کجا بروم به از اینجا؟»
36- «نون بدو، آب بدو، تو به دنبالش بدو.»
37- «نونت را با آب بخور منت آبدوغ نکش.»
38- «هر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره.»


برچسب‌ها:

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس گفت: در راستای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب چهارم اسفندماه جاری همایش استانی «ایست آب نیست» در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارساز شیراز، محسن کلاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این دوره از مسابقه‌ها 60 هزار اثر از سراسر استان فارس داوری شده که از این تعداد 53 اثر برتر انتخاب شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سئوال از خانواده‌ها با عنوان چگونگی مصرف آب نیز از مجموع 180 هزار اثر ارسالی 300 اثر انتخاب شده و 30 عنوان برتر نیز مورد تشویق قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان فارس تصریح کرد: از شرکت‌کنندگان در همایش «مرودشت آب نیست» که در 22 بهمن‌ماه سال جاری برگزار شده بود نیز دعوت به‌ عمل‌ آمده است.

کلاری بیان داشت: موضوع سئوال مسابقه‌های «ایست آب نیست» در قالب آب چیست و گسترش آن در خانواده‌ها چگونه است، مطرح می‌شود


برچسب‌ها:

در بسیاری از مناطق جهان و به‌ویژه کشورهای در حال توسعه، تقاضا برای آب، بیشتر از عرضه آن و هزینه‌های تأمین خدمات به لحاظ مالی، اقتصادی و زیست‌محیطی رو به افزایش است. این عوامل موجب گسترش محدودیت‌ها و افزایش مناقشات آبی شده است. همزمان با افزایش مناقشات، توسعه بیشتر، فشار زیادی را بر اکوسیستم‌های آبی و سایر منابع طبیعی وارد می‌کند. در چنین شرایطی است، که بهبود حکمرانی آب اجتناب‌ناپذیر می‌شود. سازماندهی و ظرفیت‌سازی، برنامه‌ریزی راهبردی، تخصیص آب، توسعه و مدیریت منابع آبی، تنظیم مقررات، حوزه‌های مختلف حکمرانی آب هستند که تحول و بهبود آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. برای بهبود حکمرانی آب در این حوزه‌ها معمولاً به سه عنصر رعایت قانون، مشروعیت و مشارکت تأکید می‌شود. رعایت قانون یعنی تعهد به قواعد در نظام سیاسی و تصمیم‌گیری، مشروعیت یعنی توانایی اعمال تصمیمات و پذیرش آن‌ها توسط عموم و مشارکت یعنی کارایی دولت در ایجاد توافق جمعی از طریق ابزار‌های دموکراتیک (غیر از زور و دستور). هرچند که ساختار حکمرانی آب یعنی سیاست‌ها، قوانین و سازمان‌های مرتبط در کیفیت مدیریت آب مؤثرند، اما شرایط کافی هنگامی فراهم می‌شود که تصمیمات به اجرا برسد (یعنی در نظام حکمرانی اقتدار وجود داشته باشد).
اقتدار در نظام حکمرانی آب بر اساس استقرار نظام تدبیری حاصل می‌شود که شکل متوازنی از سلسله مراتب، نظام بازار و کسب و کار و سازوکارهای توافق و اجماع میان ذی‌نفعان و عوامل مؤثر را فراهم آورد. زماني‌ که دولت در زمینه‌ای از حکمرانی، به‌‌خوبی قادر به انجام کاري نباشد، روابط میان کنشگران (حکومت، بخش خصوصی و نهادهای اجتماعی و غیردولتی) و فضای فعالیت‌ها نه تنها باید ورود داوطلبانه ساير عاملان و کنشگران را ممکن سازد یا تسهیل کند تا آن کار معطل مانده و یا نارسارا به سر انجام برسد، بلکه باید تدابیر لازم برای یادگیری و توسعه ظرفیت‌ها نیز فراهم شود. بنابراین حکمرانی، کنشگران دیگری به‌جز حکومت پیدا می‌کند که به بازتعریف نقش‌ها و توزیع مجدد حوزه‌های اقتدار و مسئولیت‌ها و چگونگی ارتباط میان آن‌ها، نیاز است. اگر زمانی دخالت دولت برای اداره منابع طبیعی مشترك با هدف ممانعت از وقوع "تراژدي منابع مشترك" ضروری و اجتناب‌ناپذير پنداشته می‌شد و یا بعضي نيز خصوصي‌سازيِ منابع را راه‌حل مسئله مي‌دانستند، در حال حاضر تأکید است که دولت و بازار یا انگیزه‌ها و سازوکارهای بخش خصوصی به‌تنهايي نمي‌توانند افراد را قادر، مایل و يا وادار به بهره‌برداري درازمدت و پايدار از منابع طبيعي (از جمله منابع آب) سازند. ایجاد رابطه هماهنگ و تکمیلی بین دولت و بازار هنگامی مي‌تواند موجبات پرهيز از "تراژدي منابع مشترك" را فراهم كند، که همكاري مؤثر میان گروه‌هاي ذينفع را نیز با خود داشته باشد.
ضرورت‌ها و دلایل بهبود حکمرانی علاوه بر تأمین شرایط عینی به تأمین شرایط ذهنی از نظر تغییر نگرش‌ها و رویکردها در سطح بالای مدیریت جامعه و سطوح مختلف دیگر گروداران آب در سطح ملی و محلی، نیاز دارد. هرچند که در اغلب کشورها شواهد مختلفی دال بر شروع این تغییر از دو دهه تاکنون است، اما در همه کشورها هنوز تفاضا و مطالبه بهبود حکمرانی آب به‌صورت یک نیاز عمومی و عزم ملی بروز و ظهور پیدا نکرده است. در این زمینه توجه به پیشران‌های تغییر و برنامه‌ریزی برای طی‌ کردن مراحل تغییر و رسیدن به سطح مناسبی از وفاق ملی و محلی حائز اهمیت زیادی است که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد.


برچسب‌ها:

در شرایط کنونی ایران با جمعیت حدود 70 میلیون نفر معادل بیش از یک میلیارد نفر انرژی مصرف می‌کند که بیشترین میزان اتلاف انرژی مربوط به بخش ساختمان است و به عبارتی می‌توان گفت که هزینه مصرف انرژی در کشور معادل دو برابر بودجه سالانه کل آن است.
از سوی دیگر درحالی که ایران سیزدهمین کشور پرمصرف انرژی در جهان شناخته شده است و با وجود درآمد بیش از 80 میلیارد دلاری از فروش نفت‌خام در سال گذشته، به گفته وزیر نفت مجموع یارانه آشکار و پنهان انرژی کشور در طول یکسال حدود 80 میلیارد دلار است.‏


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • یا غریب