فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای عبارتست از پخش آهسته آب بر سطح یا زیر خاک به صورت قطرات مجزا  ، پیوسته ، جریان باریک یا اسپری ریز از طریق  قطره چکا نها یی که در طول خط انتقال آب قرار دارند . آبیاری قطره ای  دارای  روشها  و مفا هیم متعددی  مانند آبیاری دریپ ، آبیاری زیر بستری ، آبیاری فواره ای و آبیاری اسپری است .

انواع سیستم های قطره ای

آبیاری دریپ :
پخش آهسته آب برسطح خاک به صورت قطرات مجزا یا پیوسته ، یا جریانهای باریک از حفره های ریز آبیاری دریپ نام دارد . در بیشتر موارد آبیاری دریپ و آبیاری تریکل ( قطره ای ) مترادف یکدیگر به کار می روند

آبیاری زیر بستری :
پخش آهسته آب در زیر سطح خاک از قطره چکانهایی با دبی در حدود آبیاری دریپ ، آبیاری زیر بستر نام دارد . این روش با آبیاری زیر زمینی متداول که در آن ناحیه ریشه گیاه با کنترل سطح ایستابی آ بیاری می شود متفاوت است و نباید اشتباه گرفته شود

آبیاری فواره ای ( بابلر ) :
پخش آب بر سطح خاک به صورت جریان با ریک یا فواره از سوراخی با دبی بیشتر از آبدهی آبیاری دریپ یا زیر بستری آما معمولاً کمتر از 1 گالن بر دقیقه ، آبیاری فواره ای نا میده می شود . دبی قطره چکان در این آبیاری از سرعت نفوذ نهایی خاک بیشتر است و ایجاد یک حوضچه برای نگهداری یا کنترل پخش آب ضروری می باشد .

آبیاری اسپری :
پخش آب بوسیله یک اسپری یا مه پاش کوچک بر سطح خاک به آبیاری اسپری معروف است . در این روش هوا در پخش آب نقش اساسی را بعهده دارد در حالیکه در روشهای دریپ ، فواره ای و زیر بستری ، خاک عامل اصلی محسوب می گردد .Top

طرز کار کلی سیستم قطره ای :

در آبیاری قطره ای آب از یک شبکه لوله کم فشار به صورت یک الگوی از قبل تعیین شده ، پخش می گردد . وسیله خروج آب به خاک « قطره چکان « نام دارد . قطره چکا نها از طریق یک نازل باریک یا مسیر جریان طویل ، فشار موجود در شبکه لوله را کاهش می دهند و موجب کاهش دبی تخلیه تا حدود لیتر بر ساعت می شوند . آبیاری قطره ای
آب بعد از خروج از قطره چکان توسط نیروها ی کاپیلارتی و ثقل در نیمرخ خاک جریان می یابد ، بنابراین سطحی که به وسیله هر قطره چکان خیس می شود با عوامل محدود کننده جریان افقی آب محدود می گردد . در سیستم های قطره ای دور آبیاری یک روز و حتی در صورت نیاز کمتر امکان پذیر است .
برای درختان و تا کها که گیاها نی دا ئمی با فاصله زیاد از یکد یگر می باشند ، قطره چکا نها به صورت واحد های ساخته شده مجزا بوده و توسط یک زایده به خط انتقال آب مرسوم به « لوله فرعی قطره جکان « ، « شیلنگ لوله فرعی « یا « لوله فرعی « متصل می گردند.
برخی قطره چکا نها به صورت لوله های اسپا گتی شکل بوده و چند خروجی دارند . این امر برای افزایش سطح خیس شده با حدا قل افزایش در هزینه است . برای گیاهان ردیفی کمتر دائمی ما نند گوجه فرنگی ، نیشکر و تو.ت فرنگی ، لوله فرعی و قطره چکا نها را با هم به صورت یک واحد قابل جدا ساختن می سازند که یا سوراخهایی به فواصل 9 تا 36 اینچ دارند مانند لوله دو محفظه ای ویا دیواره های متخلخلی دارند که آب ار آنها به بیرون تراوش می نماید . در هر دونوع سیستم قطره ای ، لوله های فرعی به خط انتقال آب مرسوم به « مانفولد « متصل می شوند .
Top

محاسن آبیار ی قطره ای :
 

آبیاری قطره ای آسان ترین راه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاکها ست و کمبود رطوبت خاک را قبل از پیداش مکش بالاتر اثر مصرف آب به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق ، بر طرف می سازد . یک سیستم آبیاری قطره ای به علت کا ربرد موثر آب و نیروی کارگردارای مزایای آگرونومیکی ، آگروتکنیکی و اقتصادی منحصر به فرد است . آبیاری قطره ای
صرفه جوئی در میزان آب و هزینه ها :  آ بیاری قطره ای هزینه های بهره برداری را کاهش می دهد و این مسئله اساسی در این   روش  جدید  است .  سیستم های  قطره ای به آب کمتری  نسبت به سایر سیستم های  متداول آبیاری نیاز  دارد . مثلاً‌ در باغات درختان جوان ، آبیاری  با سیستم قطره ای تنها نصف آب مورد  نیاز آبیاری بارانی یا سطحی مصرف می کند . با مسن تر شدن درختان ، صرفه جوئی در آب با سیستم قطره ای کاهش می یابد ما هنوز برای بسیاری باغداران آبیاری موثر با سیستم قطره ای بعلت کمبود و قیمت بالای آب ، اهمیت دارد . هزینه کارگر برای آبیاری را می توان کاهش داد ، زیرا در سیستم قطره ای کافی است که پخش آب تنظیم گردیده و سیستم به کار انداخته شود . این تنظیم ها توسط وسایل اتوماتیکی انجام می گیرد که نیاز به کارگر چندانی ندارد .
  

عملیات زراعی آسانتر :
 
 از آنجا که بیشتر سطح خاک هرگز با آبیاری قطره ای خیس نمی شود ، رشد علف هرز کاهش می یابد . در نتیجه هزینه کارگر و مواد شیمیایی برای کنترل علف هرز پائین می آید . همچنین چون با آبیاری قطره ای خاک کمتری خیس می شود ، عملیات زراعی دیگر در باغات را می توان لاینقطع ادامه داد . مثلاً در گیاهان ردیفی ، فاروهائی که کارگران روی آنها راه می روند نسبتاً خشک و محکم باقی می‌ماند . آبیاری قطره ای
کودها را می توان در آب آبیاری تزریق نمود که با این کار نیازی یه نیروی کارگر برای پخش آنها روی زمین نیست . برای این منظور کودهای بسیار محلولی در بازار موجود بوده و انواع خدید آنها کودپاشی از طریق سیستم قطره ای را گسترده ساخته است . بعلت کنترل بیشتر روی محل و زمان پخش کود با سیستم قطره ای ، کارایی کود پاشی افزایش یافته است .
 
به کارگیری آ‌ب شور :

 آبیاری های مکرر رطوبت خاک را در حدی نگهمیدارد که بین دو حالت خیلی خشک و خیلی ترنوسان نمی کند و بیشتر قسمت های خاک از هوای کافی برخوردار است . خیس ماندن خاک بین آبیاریها ، نمکهای موجود در محلول را رقیق تر نگه میدارد . بهمین جهت در سیستم قطره ای می توان از آب با شوری بیشتری نسبت به سایر روشها ی آبیاری استفاده کرد .
مورد استفاده در خاکهای صخره ای و شیب های تند : سیستم های آبیاری قطره ای را می توان طوری طراحی کرد که در هر نوع توپوگرافی به نحو موثر قا بل استفاده باشد . در اراضی صخره ای ، حتی اگر فاصله بین درختان نامنظم و اندازه آنها متفاوت باشد ، می توان آبیاری قطره ای را به نحوی موثر به کار گرفت زیرا آب بسیار نزدیک به هر درخت پخش می شود . 


برچسب‌ها:

تاريخ : 2 / 8 / 1393برچسب:, | 15:40 | نویسنده : سپیده |

4_بهتر است برای شستن سبزی ها ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید و سپس آب بکشید.

 

05

5_ازجریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید.

 

11

 

 

 

 

 

6_هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را به طور مداوم باز نگذارید چون جریان دایم آب موجب هدر روی آن می شود.

 

14

 

 

7_اگر دوش حمام شما در طی کمتر از 20 ثانیه یک ظرف چهار لیتری را بتواند پر از آب کند در آنصورت حتماً آنرا با یک سر دوش کاهنده مصرف تعویض کنید.

 

07

 

 

8_برای نظافت حیاط به جای مصرف آب بهتر است از جاروب استفاده شود.

 

16

 

9_ماشین های لباس شویی معمولاً مقدار زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباس شویی بکاهید، عملاً در مصرف آب صرفه جویی  کرده اید.

 

19

 

10_به کودکان آموزش دهیم تا با بستن بموقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند.

 

17

 

11_به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می توان استفاده کرد.

 

13

 

12_درحالی که کمبود آب در شهر احساس می شود، لزومی به شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.

 

04

 

13_هنگام تعمیر یا احداث ساختمان ، از آب آشامیدنی نصفیه شده استفاده نکنید و آب تانکری را از شرکت آب و فاضلاب بکارگران ساختمانی بخواهید .

 

155

 

14_زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گلهای منزل هستید با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در بهتر است ابتدا شیر آب را ببندید و بعد به آنها پاسخ دهید.

 

12

 

15_تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیرآب جلوگیری شود.

 

06

 

16_در محل کار ، اداره ها و سایر مکان های عمومی درباره محدودیت منابع آبی ، راههای حفاظت و  صرفه جویی مصرف آب را آموزش دهیم.

 

09

17_هرگونه اتلاف قابل توجه آب، شکستگی لوله ها و هدر رفتن آب در هر نقطه را به مرکز ارتباطات مردمی (تلفن 122) اطلاع دهید.

 

 

18_تعویض واشر شیر آب برای جلوگیری از چکه کردن آب کار دشواری نیست.

 

02

19 -مصرف بیش از حد آب یعنی هدر دادن بخشی از پس انداز خانوار.

 

01

20- برای دوش گرفتن در حمام ، زمان  بگیرید و آن را به کمتر از پنج دقیقه برسانید ، با این روش ماهیانه حدود چهار هزار لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

 

10


برچسب‌ها:

تاريخ : 1 / 8 / 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : سپیده |

آب مجازی مقدار آبی است كه یك كالا و یا یك فرآورده كشاورزی طی فرآیند تولید مصرف می‌كند تا به مرحله تكامل برسد و مقدار آن معادل جمع كل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان می‌باشد. به طور ساده می توان  آب مجازی را مقدار آبی که برای تولید کالا مورد نیاز می باشد، تعربف نمود. صفت مجازی در این تعریف بدان معنا است که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی خواهد ماند .

مقدار آب مجازی هر کالا یا محصول با توجه به شرایط  اقلیمی و فرهنگی، مکان تولید، مدیریت و برنامه ریزی در طی روند تولید آن متفاوت است، به عنوان مثال آب مجازی یک کیلوگرم گندم در ایران و یک کشور اروپایی با هم متفاوت می باشد.

افزایش رقابت كشورها برسر آب، نیاز به غذا برای جمعیت در حال رشد و افزایش کم آبی در بسیاری از نقاط جهان از جمله دلایل مهمی هستند تا نگاهی به شیوه درست مدیریت آب در این کره خاکی و كشورخود داشته باشیم. وابستگی انسان به آب نشان می‌دهد كه نیاز آبی برای تولید غذا بیش از نیازهای دیگر بشریت است به گونه‌ای كه یک انسان بالغ برای زنده ماندن، روزانه بیش از 2 الی 4 لیتر آب آشامیدنی احتیاج دارد و این درحالی است كه 1000 برابر این مقدار، آب برای تولید غذا نیاز است و این خود دلیل مهمی برای پاسخ به این سؤال است كه چرا مفهوم آب مجازی در زمانی كه در خصوص تولید غذا صحبت می‌شود دارای اهمیت بالایی است.

مردم در هر قشری از اجتماع باید از اسراف مواد غذایی پرهیز کرده و با صرفه جویی در مصرف مواد غذایی و کالاها که سبب هدر رفتن آب می شود، این امانت را برای نسل های آینده حفظ نمایند. چرا که تقریباً در تولید همه چیز مقداری آب به کار رفته است و عدم استفاده صحیح و بهینه از لوازم روزمره زندگی، به معنای اسراف در آب و انرژی نیز هست.

انواع كالا

 

 

مورد مصرفی

نوع كالا

آب مجازی (لیتر)

پوشاك

پیراهن نخی متوسط

2700

پوشاك

شلوار

3000

پوشاك

مانتو

3500

پوشاك

روسری نخی

2200

پوشاك

كفش چرمی

9000

پوشاك

كیف چرمی

8000

لوازم التحریر

كاغذ A4

10


مواد غذایی

 

وعده غذایی

نام ماده غذایی

آب مجازی (لیتر)

صبحانه

نان و پنیر و گردو

683

صبحانه

تخم مرغ آب پز و گوجه فرنگی

290

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

قورمه سبزی

3179

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

قیمه

3478

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

عدس پلو

2180

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

چلوكباب

4241

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

جوجه كباب

1797

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

اب گوشت

3076

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

كوكو سیب زمینی

626

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

شنیسل مرغ

923

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

املت گوجه فرنگ

840

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

ساندویچ همبرگر

2703

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

سوپ

939

غذای گرم برای وعده ناهار و شام

آش رشته

1141

نوشیدنی

قهوه (یك فنجان)

210

نوشیدنی

شیر (1 فنجان)

250

نوشیدنی

چای (1 فنجان)

23

میان وعده

سیب

95

میان وعده

انگو

140

میان وعده

مركبات

208

میان وعده

هندوانه

47

میان وعده

موز

100

میان وعده

آجیل

964

میان وعده

چیپس سیب زمینی ( 200 گرمی)

185

سی گرم

نان

40


برچسب‌ها:

تاريخ : 31 / 7 / 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : سپیده |

گاهی به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، شرایط بحرانی منابع آب کشور و کمبود شدید آگاهی و حساسیت عمومی نسبت به شرایط بحرانی منابع آب، ضرورت بهبود فرهنگ عمومی در جهت کاهش مصرف منابع آب را بیش از پیش روشن می سازد.

در جهان امروز، آب مهمترین عامل توسعه است و نقش به سزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی کشورها ایفا می نماید. بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین فعالیت اقتصادی به خصوص در کشورهای جهان سوم، سهم بزرگی از مصرف منابع آب کشورها را به خود اختصاص می دهد.

مقام معظم رهبری در بند 8 سیاست های ابلاغی اصلاح الگوی مصرف، صراحتا به ضرورت ارتقاء بهره وری  مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزی به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده آب در کشور تاکید می فرمایند. در بند 4 این ابلاغیه نیز به لزوم آموزش روش های بهینه مصرف در کلیه پایه های آموزش عمومی اشاره می شود.

نظر به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، طرح هایی با هدف آگاهی بخشی، حساس سازی و ارائه راهکار در زمینه  ارتقاء فرهنگ عمومی در مصرف صحیح منابع آب کشور تعریف و اجرا می گردد

بند 4- آموزش اصول و روش‌های بهینه‌سازی مصرف در كلیه پایه‌های آموزش عمومی و آموزش‌های تخصصی دانشگاهی.

بند 8- ارتقاء بهره‌وری و نهادینه شدن مصرف بهینه آب در تمام بخش‌ها به ویژه بخش كشاورزی در چارچوب سیاست‌های زیر:

- طراحی، تدوین و اجرای سند ملی الگوی مصرف آب در بخش ‌های مختلف و به ‌هنگام‌سازی آن.

- اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی از طرح‌های بهینه ‌سازی استحصال، نگهداری و مصرف آب.

- تدوین و اعمال استانداردها و ضوابط لازم برای كاهش ضایعات آب، پایش كیفیت منابع آب و جلوگیری از آلودگی آب ها.

- اصلاح الگوی كشت و اعمال شیوه ‌های آبیاری كارآمدتر، ایجاد سامانه ‌های بهینه تأمین و توزیع آب شرب و بهینه ‌سازی تخصیص و مصرف آب در بخش تولید براساس ارزش راهبردی و اقتصادی بیشتر.

- برنامه ‌ریزی برای استفاده مجدد و باز چرخانی آب.

- تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی مناسب برای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب بویژه در سفره‌ های زیرزمینی دارای تراز منفی و اعمال مدیریت خشكسالی و سیل، سازگار با شرایط اقلیمی


برچسب‌ها:

تاريخ : 30 / 7 / 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : سپیده |


برچسب‌ها:

تاريخ : 29 / 7 / 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : سپیده |

شنبه: آب، حماسه اقتصادی و مشارکت همگانی.

یکشنبه: آب، رسانه و ارتقای آگاهی های عمومی.

دوشنبه: آب، محیط زیست و توسعه پایدار.

سه شنبه: آب و همکاری های بین المللی.

چهارشنبه: آب، محدودیت منابع و مصرف بهینه.

پنجشنبه: آب، اقتصاد و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی.

جمعه: آب، فرهنگ عمومی و آموزه های دینی.


برچسب‌ها:

تاريخ : 28 / 7 / 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : سپیده |

ه نام خدا

حمد وسپاس مخصوص خداوندی است که تنها خود شایسته حمد خود است ، خداوندی که ابلاغ کرد بر ما حمد را تا هم نوا با اب حمدش کنیم .

آمدیم بمانیم وماندیم ،‌آب را دو سرچشمه بود که رسیدم یک سرش به تشنگی لبهای حسین  (ع)وسر دیگرش به غمزه اب نخوردن  عباس(ع) .آمدیم بر حکم قران، ماندیم بر حلاوت کتاب یار، یا علی را که گفتیم صف به صف در مکتب قران بودیم، قران معلم ما شد واولین درسش آب بود، ندانستیم از چه رو بر آب امدیم .ندانستیم که آمدنمان همراه شدن با کاروان حسین(ع) بود و هم دردی با زینت پدر .گفت زینب(س) از چه رو با آب آمدید عرض کردیم به مهر مهربان مادرت در یک دست آب داریم ودر دست دیگر قران، بانو خندید وخیام حرم را نشانمان داد . وقتی به خیام رسیدیم هر دو سرچشمه آب بودند آب از دست ما گذشت وبه پاهای عباس(ع) رسید .

قران که به دست گرفتیم وحکم کردیم، صداقت فرض راهمان شد مگر می شود قران به دست داشت وصادق نبود ؟جمع گشتیم تا از علم قران به نورش رسیم واز نور به حرکت واز دست ساقی کوثر اب نوشیم وعرض حال بر زهرای اطهر(س) بریم .راستی می دانید وقت ظهور حضرت گاه رسیدن به حضورش چه در دست داریم ؟اول مردی که راه بر اما م بست حربن یزید ریاحی بود ، روز عاشورا  به نزد مولایش رسید عرض کرد یا به این قران ببخش یا به این شمشیر بکش ...گفتم قران به دست سر به زیر می آوریم و بر فرزند فاطمه(س) عرضه می کنیم یا بر قرانی که به دست داریم بپذیر یا ...و ما قران داریم، برای حضرتش می گوئیم از ماء معین(قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْراً فَمَن یَأْتِیکُم بِمَاء مَّعِینٍ (30)) ، به حکم پروردگار آبی چهره از ما مخفی کرد که سالیان سال در حسرت دیدارش بر آسمانها نظر افکندیم وبر دل زمین زار زدیم به آب که رسیدیم عطشمان بیشتر شد عاشورا به عاشورا به دست اب اوردیم تا زخم علی(ع) درمان کنیم وعطش زینب (س) که به خدا ما جز وصل دوست بهانه ایی نداشتیم ، نمی دانم کدام ما سخن می گوید یکی از جانب جمع بر می خیزد رو به حضرتش می کند و به بقیه اشاره می کند ، یا مولا ما را که می بینی به نیاز آمدیم ،دور خورشید قران جمع شدیم از دل اب بر کشتی نجات بودنتان مهر زدیم ،از عذاب اب گذشتیم وبه اب بهشت رسیدیم، از دوازد ه چشمه به معصومیت چهاردهم نظر کردیم، حال این عریضه ما و این نظر شما ...و مولا به عزت قران ما را می پذیرد ...و مگر نه این است که نیت همه ما همین است ...وچگونه ننویسیم ؟

مگر هم رکابی با مولا را آرزو نداریم ؟مگر جام شراب کوثر از علی طلب نداریم ؟

مگر نگاه از شرافت هستی،مظهر نگاه پاک آب ،فاطمه (س) نیاز نداریم ؟سرچشمه به آب علم قرآن در انتظار صداقت ما است ...اندک اندک جمع مستان می رسند.

 نمی دانم سخن گوی ما در حضور حضرت کیست .طالب نگاهیم و در طلب آب ...

امروز عاشورا است،شور شوق آب که در پای عباس(ع) به سجده افتاد ...

آب عزت گرفت از عظمت عباس(ع)

 وعباس(ع) به افلاک رسید از اخوت حسین (ع)

 حسین(ع) در نگاه زینب(س) به ملکوت رفت

 وزینب(س) از سجده سجاد(ع) به افلاک ...


برچسب‌ها:

تاريخ : 27 / 7 / 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : سپیده |

همدان-بحران کم آبی در استان همدان به حدی است که تمام دشت‌های این استان درسال‌های گذشته ممنوعه اعلام و دشت کبودراهنگ نیز که روزگاری حال خوشی داشت به منطقه ممنوعه بحرانی تبدیل شده و مرگ را انتظار می کشد

 


برچسب‌ها:

تاريخ : 26 / 7 / 1393برچسب:, | 10:0 | نویسنده : سپیده |

طرقبه، عابدخراساني/رئيس آب و فاضلاب طرقبه شانديز در جلسه با اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار طرقبه با بيان اين که بزرگ ترين دغدغه ما کمبود آب شرب در شهر طرقبه است و بحران بي آبي در طرقبه جدي است گفت: شهر طرقبه به شدت در حال توسعه است و روند بهبود زيرساخت ها به سرعت توسعه شهر نيست. وي افزود: در حال حاضر ۸ هزار مشترک داريم که ۲ هزار مشترک سکونت موقت دارند و حدود ۲۴ هزار نفر نيز تحت پوشش آبفاي شهري هستند که اين تعداد در روزهاي تعطيل به بيش از ۱۵۰ هزار نفر مي رسد. «اشرف زاده» با بيان اين که تقاضا براي ساخت و ساز در طرقبه بسيار زياد است تصريح کرد: پروژه هاي بزرگ گردشگري نيز در منطقه وجود دارد و سال آينده طرقبه به 2.5 برابر آبي که الان توليد مي شود نياز دارد. وي از مصوب شدن طرح ملي آب رساني طرقبه شانديز و قرار گرفتن آن در رديف اعتبارات ملي خبر داد و گفت: تخصيص اعتبار به نحوي است که پاسخگوي نياز نيست. وي افزود: برآورد انجام شده براي اين پروژه ملي ۶۰ ميليارد تومان است که در سال گذشته يک ميليارد آن تخصيص يافته است و اگر همين روند ادامه يابد تحقق آن ۶۰ سال زمان مي برد. «اسماعيليان» مديرعامل آبفاي استان نيز در اين جلسه گفت: امسال با پيگيري هاي نماينده شهرستان اعتبار پروژه طرح ملي آبرساني به شهر طرقبه ۴ ميليارد تومان افزايش يافته است ولي مشکل با اين ميزان اعتبار برطرف نمي شود.رئيس شوراي اسلامي شهر طرقبه نيز در اين جلسه با بيان اين که شهر طرقبه کم آب است گفت: ۱۱کيلومتر لوله گذاري براي انتقال آب باقي مانده است که با انجام اين لوله گذاري مشکل آب شهر طرقبه برطرف مي شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : 25 / 7 / 1393برچسب:, | 10:0 | نویسنده : سپیده |

خبرگزاري آريا-9 شهر استان کرمانشاه دچار مشکل جدي کمبود آب هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا،مدير عامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان کرمانشاه گفت: شهرهاي سرمست ، گيلانغرب ، پاوه ، جوانرود ، کرندغرب ، اسلام ‌آبادغرب ، سنقر ، کنگاور و کرمانشاه 9 شهري هستند که در صورت صرفه جويي نکردن در مصرف ، مطمئنا در فصل گرما دچار مشکل کم آبي خواهند شد.
منصور کياور با اشاره به درگيري 13 استان کشور با بحران کم آبي افزود: استان کرمانشاه هم جزو استانهايي است که با کمبود شديد آب روبه رو است.
وي با بيان اينکه سياست مسئولان جيره ‌بندي آب نيست ، گفت: تلاش مي‌کنيم تا حد امکان از جيره‌ بندي آب اجتناب کنيم اما اگر صرفه‌جويي در مصرف نباشد ممکن است ، برخي از نقاط با مشکل کمبود آب و حتي جيره‌ بندي ، مواجه شوند.
کياور ، چاه ، چشمه و قنات را ، منابع تامين آب شهر کرمانشاه برشمرد و دانست و افزود: طرح اضطراري آبرساني به کرمانشاه از سد گاوشان نيز هم اکنون ، در مدار است.
وي سرانه مصرف آب هر نفر در کرمانشاه را ، 180 تا 200 ليتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: در روزهاي گرم و همچنين روزهايي که توام با گردوغبار است ، سرانه مصرف آب حتي به بيش از 240 ليتر در شبانه روز هم مي ‌رسد.


برچسب‌ها:

تاريخ : 24 / 7 / 1393برچسب:, | 10:0 | نویسنده : سپیده |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • یا غریب